Showing posts with label kawan. Show all posts
Showing posts with label kawan. Show all posts

30 May 2014

TIP JOGGING

Semalam yong dah share tentang kebaikan jogging. today nak sambung sedikit lagi tentang Tips jogging ye. jika nak baca entri sebelum ni just klik disini.


Nak jogging pun kena ada tips juga.. ye la kan.. macam yong ni berapa tahun sekali baru p jogging.. otot semua dah keras dah.. tetiba p jogging mau terkejut dia.. sekali kena p jumpa doctor baru elok haha..

oke pertama sekali...

1. Kalau baru nak start jogging (dah bertahun tak jogging ke kan macam yong), sila jogging sikit-sikit je dulu.. dalam 10-15 minit pun dah cukup. Jangan over sangat nanti pitam atau sakit kaki tu haa.. kejung kang kat situ haha


2. Jangan lupa warm-up sebelum jogging! Sangat penting tu.. Kalau tak nanti otot-otot dalam badan terkejut. mula la sakit lutut la, betis la.. dan confirm lepas tu kena p klinik. selagi tak jumpa doctor selagi tu la dok sakit tau.. ikut pengalaman yong ler nih 


3. Bila dah beberapa hari jogging, jangan guna laluan yang sama Cuba tukar - tukar sket.. Bila dah bertukar tu, takdelah kita rasa boring.. setakat ni yong dah pergi jogging di 3 taman yang berbeza. Setakat ni taman yang ketiga tu paling sesuai dengan jiwa hehe 


4. Sila pastikan anda makan ringan-ringan sebelum berjogging, paling bagus 2 jam sebelum ok? atau minum je Mineral Coffee. lepas tu confirm cergas sampai tengahari. terbaik!


5. Bawa kawan bersama kalo nak lebih semangat, ada teman jogging sesama happy sikit kan.. kalau tak kejap je nak ajak balik dah.. kalau jogging dengan buah hati lagi elok.. makin hari makin bahagia (ini dah mengarut.abaikan)




oke tu je tips kesihatan hari ni.. terima kasih kerana membaca ya :)

21 March 2014

5 TIPS MEMILIH KAWAN

Assalamualaikum. Today yong nak share 5 tips memilih kawan. Petua Memilih Kawan ini dari Imam al-Ghazali 

Imam al-Ghazali ada menerangkan tentang kawan yang baik dan kawan yang tidak baik..

Semoga tips ini dapat membantu kita untuk lebih berhati-hati dan lebih peka bila mendapat kawan baru.

Pertama :
PILIH kawan yang berakal.
JANGAN pilih kawan yang bodoh kerana akan menjadi musuh dan menyakitkan hati.

Kedua :
PILIH kawan yang berakhlak.
JANGAN pilih kawan yang jahat kerana akan dirangsang nafsu jahatnya itu..

Ketiga :
PILIH kawan yang soleh.
JANGAN pilih kawan yang fasik kerana akan diajar kita kepada pekerjaan dosa dan maksiat.

Keempat :
PILIH kawan yang bersederhana.
JANGAN pilih kawan yang tamak kerana akan menjadi racun yang berbisa kepada sifat pemurah.

Kelima :
PILIH kawan yang bercakap benar.
JANGAN pilih kawan yang selalu bercakap bohong kerana akan memusnahkan jiwa.

Semoga tips ini sedikit sebanyak membantu kita ketika memilih kawan. Terima kasih kepada semua rakan-rakan baru yong. Anda semua sangat baik dan menceriakan hidup yong. Yong sangat menghargai persahabatan kita.

Love u all.


Posted via Blogaway

Archive

About Me