21 November 2019

RINDU NAK KE JEPUN LAGI

Malam ni Yong kongsikan gambar Yong semasa di Jepun dulu. Kita throwback sikit malam ni boleh?
Since ramai kawan-kawan tengah bersemangat nak travel ke Bangkok + Pattaya pada awal tahun 2020. So kita tak terkecuali lah.
Iyelah, hari-hari dok tengok passport sekarang ni. Nampak ada cop ke negara Asia,ada juga ke Eropah. Rindu pula nak travel lagi.



Seperti kebiasaan, dari awal Yong start berniaga bersama SHOM. Yong memang dah biasa travel secara percuma. Dari negara paling dekat sampailah ke negara yang jauhhhhh nun entah dimana dalam peta dunia pun Yong tak pasti.

Yong rasa untung sangat sebab bila dapat fly free ni kan, Yong tak perlu fikir banyak benda pun. Fikir nak tidur, nak makan, nak shopping, nak jalan je. Yang lain semua dah diuruskan.

Sebab tu first time Yong fly seorang diri ke Jakarta dulu Yong agak panik. Haha. Padan muka kan. Sebelum ni manja sangat otak taknak fikir banyak. Bila travel sendiri baru kena berdikari.






Trip ke Jepun ni Yong pergi masa tahun 2016. Masa ni Yong sedang mengandungkan Aisyah. Pregnant 5 bulan. Sepanjang tempoh pregnancy, alhamdulillah Yong dapat fly 2 kali. Ke Vietnam dan ke Jepun.

Syukur Alhamdulillah, pengalaman yang luar biasa. Takda masalah sepanjang di luar negara. Kesihatan pun baik. Under control.

Bagi Yong, negara Jepun ni menarik. Tempat bersih, makanan lain dari tempat kita, budaya langsung tak sama, bahasa juga sangat berbeza. Setiap negara Yong pergi banyak ilmu dan pengalaman Yong dapat belajar.







Bila dah kerap melancong ke tempat orang. Apa yang yong belajar antaranya ialah bab makanan. Tak boleh nak memilih sangat. Makan je apa yang ada.Tak boleh sentiasa nak tekak macam di Malaysia. Kalau diberi makanan tempatan. U have to try. MAKAN je senang cerita. Kalau tak makan time tu, bila lagi nak try kan? and paling tak best bila tak makan kau akan kelaparan. Heh. Takkan nak makan megi jerk?

And then satu lagi bab toilet. Kita kena faham, di luar negara bukan semua toilet ada paip air. So kena prepare bab tu. Yong masa mula travel dulu bawa tisu basah. Now dah bijak sikit bawa plastic yang ada penutup macam botol air mineral tu. Air boleh isi hampir 3 liter. Plastik ni korang boleh beli di DAISO. So settle masalah nak ke toilet. Nak buang air kecil ke air besar ke takda masalah. Nak mandi pun boleh. Hahaha



Masa di negara orang ni la kita kena tengok alam ciptaan Allah. Banyakkan bersyukur dapat tengok tempat orang. Ada peluang tu ambillah gambar pemandangan. Bukan gambar selfie je memanjang yee.







Yong suka juga tengok hotel yang yong stay sepanjang berada di negara orang. Berbeza-beza pengalamannya tau. Ada yang biasa, ada yang canggih sangat. Kalau ke Korea dan Japan ni. Memang canggih sikit. Toilet bowl pun ada musik tau dan juga boleh ejas suhu. Fuh! Terkejut sis.

Selalunya dapat stay di hotel mewah la sebab melancong percuma bersama SHOM. InsyaAllah lepas ni Yong nak try pula untuk mengembara macam kawan-kawan yang lain. Tak sabar nak start my very first backpacker trip with my daughter. Wuhu! Doakan yeee.

Korang dah merasa ke negara mana dah? Share la sikit.


Ain Zulkarnaind
016-6933614 (Sms/Whatsapp)
ainzulkarnaind@gmail.com

No comments:

Archive

About Me